”Radikaalin designin guru” – Ettore Sottsassin värikkäät työt juhlistavat 100-vuotiasta Alessia

Alessi 100 Values Collection -kokoelmaan on poimittu uusia versioita Ettore Sottsassin ja muiden nimekkäiden italialaismuotoilijoiden ikonisista tuotteista. Sottsass tunnetaan myös uraauurtavasta työstään Memphis-kollektiivissa ja radikaalin muotoilun liikkeessä.

Ettore Sottsass Alessi
Alessi 100 Values Collection -kokoelmaan kuuluvat Ettore Sottsassin puuesineet julkaistiin ensimmäisen kerran Alessin Twergi-kokoelmassa vuonna 1989.

VUOSIEN 2021 JA 2022 AIKANA italialainen designbrändi Alessi juhlii satavuotista taivaltaan Alessi 100 Values Collection -kokoelman muodossa. Kokoelmaan kuuluu kaikkiaan 12 erilaista projektia, joista jokainen pohjautuu yhteen Alessin keskeisistä arvoista.

Ensimmäinen osa, Industrial Craftsmanship, viittaa Alessin perusluonteeseen, joka sijoittuu massatuotannon ja käsityön välimaastoon. Lähes kaikki työvaiheet tehdään koneellisesti, mutta, kuten Alberto Alessi asian muotoilee: ”Näitä koneita käytetään kokoonpanolinjojen logiikan ulkopuolelta tulevan käsityöläisyyden hengessä; niitä käytetään, jotta suunnittelijan ilmaisullisiin tarpeisiin voidaan taipua.”

Yksi juhlakokoelman ensimmäisistä julkaisuista on legendaarisen itävaltalais-italialaisen muotoilijan Ettore Sottsassin suunnittelema puuesineiden sarja. Sorvatut maustemyllyt, korkkiruuvit, purkit ja vadit ilmestyivät Alessin mallistoon ensimmäisen kerran vuoden 1989 Twergi-kokoelmassa. Nyt julkaistavia tuotteita värittävät Sottsassille tyypillisten kirkkaiden sävyjen limittymät.

Sottsassia voi pitää yhtenä 1900-luvun muotoilun merkittävimmistä innovaattoreista, ajattelijoista ja kapinallisista. Hänen töihinsä voi törmätä maailman johtavissa taide- ja designmuseoissa, ja hänen meriittilistaltaan löytyy alan halutuimpia tunnustuksia, esimerkiksi Compasso d’Oro -palkinto Alessille suunnitellusta Nuovo Milano -aterinsarjasta.

Alessi Sottsass maustemylly, keskikokoinen, pinkki
Juhlakokoelman esineet ovat peräisin Museo Alessin arkistoista, ja niihin kuuluu sekä aiemmin julkaisemattomia töitä että uusia versioita ikonisista tuotteista. Sottsass-maustemyllyt ovat saatavilla kolmessa koossa ja väriyhdistelmässä.
Alessi Sottsass purkki 100 cl, punainen
Sottsass-lasipurkeissa on ilmatiiviit kannet, joiden muodot muistuttavat pieniä toteemeja.

Monumentaalinen muotoilija

”Lapsuuttani hallitsi luonnon läsnäolo… Massiiviset Dolomiitit, jykevärunkoiset puut korkeine latvuksineen, syvät laaksot ja niiden yllä vuoret; lyhyesti sanottuna koko luonnon ja maiseman luoma painon tuntu. Hallitsevaa oli myös päällekkäisyyden tuntu, sillä kevyet asiat ovat aina korkeammalla ilmassa ja painavimmat alimpana. Tajusin vasta myöhemmin, että olen tottunut leikkimään lapsuuteni leikkejä myöhemminkin: asetan aina asiat toistensa päälle, myös piirtäessäni. Lähes kaikilla suunnittelemillani esineillä on jalusta; ne eivät kosketa suoraan maata. Ja kun jalustan päälle luo muodon, siitä tulee heti tärkeä, kiinteämpi: siitä tulee pieni monumentti. Luot suhteen pieneen monumenttiin. Ja niin kiinnität siihen enemmän huomiota”, Sottsass on kuvannut.

Itävallassa vuonna 1917 syntynyt Sottsass valmistui arkkitehdiksi Italian Politecnico di Torinosta 1939. Toisen maailmansodan aikana hän joutui vangituksi kuuden vuoden ajaksi ja asettui vapauduttuaan muotoilukaupunki Milanoon. Sottsassin ura alkoi taiteen ja muotoilun yhdistelmänä: hän liittyi konkreettisen taiteen liikkeeseen, perusti oman muotoilutoimistonsa ja vietti aikaa myös valokuvauksen parissa.

”Hän on eräänlainen filosofi, täynnä karismaa, ja hän löytää jotain mielenkiintoista sanottavaa aivan kaikesta.”

1950-luvun puolivälissä Sottsassista tuli huonekaluyritys Poltronovan taiteellinen johtaja ja tietotekniikkayritys Olivettin muotoilukonsultti. Hänen 50-luvun töihinsä kuuluvat esimerkiksi Poltronovalle suunnitellut Superbox-vaatekaapit ja Olivattille suunnitellut kirjoituskoneet, laskimet ja tietokoneet – mukaan lukien ensimmäinen italialainen tietokone Elea 9003.

Sottsassin yhteistyö Alessin kanssa alkoi vasta 1980-luvulla, mutta Alberto Alessi on muistellut tavanneensa hänet ensimmäisen kerran jo 1970-luvun alussa:

”Ettore Sottsass tuli Crusinalloon vuonna 1972. Olin todella vaikuttunut. Hän oli saanut mainetta Olivettin tuotteiden suunnittelijana ja radikaalin designin guruna… Lisäksi hän oli ensimmäinen aidosti kansainvälisessä asemassa oleva henkilö, jonka kanssa tein yhteistyötä. Hän on eräänlainen filosofi, täynnä karismaa, ja hän löytää jotain mielenkiintoista sanottavaa aivan kaikesta. Juuri hänen kanssa ryhdyin puhumaan muotoilun ’korkeammista’ aiheista ja teollisuuden roolista yhteiskunnassa. Vaikka tapaamme vain harvakseltaan – omalta osaltani se johtuu tietynlaisesta ujoudesta, ikään kuin pelkäisin käyttäväni suhteemme loppuun – on hän ensimmäinen työni kautta tapaamani henkilö, josta on tullut itselleni todellinen mentori, yksi maestroistani.”

Ettore Sottsass Alessi
Alessi 100 Values Collection koostuu 12 erilaisesta projektista, joista jokainen pohjautuu yhteen Alessin keskeisistä arvoista. Sottsassin puuesineet kuuluvat kokoelman ensimmäiseen osaan, jonka teema on Industrial Craftsmanship.
 Alessi Sottsass vati, punainen
”Lähes kaikilla suunnittelemillani esineillä on jalusta; ne eivät kosketa suoraan maata. Ja kun jalustan päälle luo muodon, siitä tulee heti tärkeä, kiinteämpi: siitä tulee pieni monumentti”, Sottsass on sanonut. Lehmuksinen Sottsass-vati on valmistettu sorvaamalla.
Alessi Sottsass korkkiruuvi, keltainen - punainen - musta
Sottsass-korkkiruuvi tuo mieleen vuonna 1980 perustetun Memphis-ryhmän värikylläisen, geometrisen tyylin.

”Radikaalia, hauskaa ja pöyristyttävää”

Sottsass tuli tunnetuksi myös muotoilijana, joka kehitti uusia tapoja hyödyntääkseen designia työkaluna sosiaalikritiikille ja vastakulttuuriliikkeille. Vuosina 1967–68 hän julkaisi taidelehti Pianeta Frescoa yhdessä vaimonsa, journalisti Fernanda Pivanon ja runoilija Allen Ginsbergin kanssa – aiheet vaihtelivat aina antimilitarismista ja kansalaisoikeuksista mystisiin kokemuksiin ja tietoisuuden laajentamiseen. Yhdessä avantgarde-ryhmittymä Alchymian kanssa Sottsass osallistui Italiassa syntyneeseen radikaalin muotoilun liikkeeseen, joka pyrki irtautumaan menneisyydestä kehittämällä radikaalisti uudenlaisia elämisen ja asumisen tapoja.

Vuonna 1980 Sottsass oli mukana perustamassa kuuluisaa Memphis-designryhmää vastalauseena tiukalle funktionalismille ja aikansa hyvälle maulle. Memphis pyrki luomaan ”radikaaleja, hauskoja ja pöyristyttäviä” töitä, joilla olisi ”symbolisia, tunteellisia ja rituaalisia aspekteja”, ja vaikutteita poimittiin useista eri suunnista aina art decosta poptaiteeseen, kitschiin ja postmodernismiin. Lopputuloksena oli kokoelma mielikuvituksellisia, toteemisia töitä, jotka oli usein pinnoitettu värikkäällä laminaatilla tai mosaiikkibetonilla.

Sottsass perusti 1980-luvulla myös kansainvälisesti menestyneen arkkitehtitoimisto Sottsass Associatin, joka on toiminnassa tänäkin päivänä, ja vuosikymmenen lopulla hän oli mukana luomassa Terrazzo-lehteä, joka toimi alustana kriittiselle keskustelulle ja analyysille muotoilun ja arkkitehtuurin saroilla.

Vuonna 1980 Sottsass oli mukana perustamassa kuuluisaa Memphis-designryhmää vastalauseena tiukalle funktionalismille ja aikansa hyvälle maulle.

Hiljalleen Sottsass kävi yhä pettyneemmäksi massatuotantoon ja kulutuskulttuuriin. Sen seurauksena hän vähensi muotoilijan töitään huomattavasti ja keskittyi sen sijaan arkkitehtuuriin. Vuosituhannen lopulla suunnittelemissaan rakennuksissa hän korosti luonnollisen ja keinotekoisen välistä yhteyttä ja pyrki luomaan tiloja täynnä tunnetta, merkityksiä ja elämää.

”Muotoilu on yksi tapa keskustella elämästä. Se on tapa keskustella yhteiskunnasta, politiikasta, erotiikasta, ruoasta ja jopa muotoilusta itsestään. Lisäksi se on myös tapa rakentaa mahdollisia kuvitteellisia utopioita tai metaforia elämälle. Itselleni muotoilu ei tietenkään tarkoita vain tarvetta antaa jonkinlaista muotoa jollekin typerälle tuotteelle, joka on suunnattu jollekin enemmän tai vähemmän hienostuneelle teollisuudenalalle. Sen vuoksi, mikäli muotoilusta ylipäänsä on syytä opettaa jotain, sen pitäisi olla ennen kaikkea opetus elämästä, ja tätä seikkaa voi korostaa ajatuksella teknologiasta elämän vertauskuvana”, Sottsass määritteli kokonaisvaltaista suhdettaan muotoiluun vuonna 1993.

Ettore Sottsass potretti
Ettore Sottsass käytti muotoilua ja arkkitehtuuria myös yhteiskunnallisen keskustelun välineinä. Kuva: Barbara Radice, 1984.

Kuka: Ettore Sottsass Jr.

  • Syntyi Innsbruckissa 1917 ja kuoli Milanossa 2007.
  • Valmistui Politecnico di Torinosta 1939.
  • Perusti oman muotoilutoimistonsa Milanoon 1947 ja arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Sottsass Associatin 1980.
  • Tunnettuja tuotteita: Olivettin Elea 9003 -tietokone (1959) ja Valentine-kirjoituskone (1969); Poltronan Superbox-kaappi (1966) ja Ultrafragola-peili (1970); Memphisin Carlton-kirjahylly, Casablanca-kaappi ja Tahiti-valaisin (1981); Brondin Enorme-puhelin (1986); Knollin Mandarin-tuoli (1986); Alessin Nuovo Milano -aterimet (1987) ja Twergi-kokoelma (1989).
  • Tunnettuja rakennuksia ja sisustuksia: Alessi Showroom, Milano (1987); Wolf House, Colorado (1987–89); Nanon House (1995–98) ja Mourmans House (1998–01), Lanaken, Belgia; Yuko House, Tokio (1991–93); Zhaoqing Resort and Golf Club, Kiina (1994–96); Jasmine Hill Houses, Singapore (2000).
  • Tunnustuksia: Compasso d’Oro -palkinto (1959, 1970, 1989); iF Design Award (1994); Ranskan tasavallan taiteen ja kirjallisuuden ritarikunnan komentaja (2003); Italian tasavallan kultamitali ja ansioritarikunnan suurupseeri (2005); Kunniatohtorin arvo: Rhode Island School of Design, USA (1993), Royal College of Art, Lontoo (1996), Glasgow School of Art (1999), London Institute of Art (2001) ja Politecnico di Milano (2001)

Ettore Sottsassin tuotteita

Alessi
Sottsass-korkkiruuvi
Alessi
Sottsass-maustemylly
Alessi
Sottsass-purkki
Alessi
Sottsass-vati
Alessi
Sottsass-maustemylly
Alessi
Sottsass-purkki
Alessi
Sottsass-maustemylly
Alessi
Sottsass-maustemylly

Katso myös:

Ettore Sottsassin suunnittelemat tuotteet >
Kaikki Alessin tuotteet >

Teksti: Nora Uotila Kuvat: Alessi

Edellinen juttu
Seuraava juttu