Le Klintin suosikkivalaisimet ovat tanskalaista käsityötä

Tanskalainen Le Klint on perinteikäs valaisinvalmistaja, joka on tullut tunnetuksi jo 1940-luvulla suunnitelluista klassikoistaan. Kaikki tuotteet tehdään edelleen käsityönä Tanskassa. Jututimme toimitusjohtaja Kim Weckstrøm Jensenia, jonka perheestä paljastui yllättävä yhteys Suomeen.

Le Klint Bouquet
Le Klintin The Bouquet -riippuvalaisimet tuovat koristeellisen lisän huoneeseen jo ilman valoakin.

KUN KATSOO LE KLINTIN valaisimia, on vaikea uskoa, että niiden lähtökohtana on pala ohutta, tasaista levyä. Ammattitaitoa ja sorminäppäryyttä vaativien työvaiheiden jälkeen kaksiulotteinen levy saadaan muuttumaan kolmiulotteiseksi varjostimeksi – kuin jättimäiseksi origamiksi.

”Näitä ei tehdä massatuotantona vaan jokainen valaisin vaatii tarkkaa käsityötä ja paneutumista. Laskostamisen opettelu vie uudelta työntekijältä vähintään vuoden, mutta tarvitaan vielä noin pari, kolme vuotta ennen kuin hän pystyy valmistamaan kaikkia tuotannossa olevia malleja. Me kaikki suhtaudumme työhömme hyvin suurella ylpeydellä ja intohimolla”, sanoo Le Klintin toimitusjohtaja Kim Weckstrøm Jensen.

Le Klint CEO Kim Weckstrøm Jensen
Kim Weckstrøm Jensen on luotsannut Le Klintiä vuodesta 2001 lähtien.

Le Klintin tuotanto ja pääkonttori, jossa työskentelee tällä hetkellä reilut viisikymmentä henkeä, sijaitsee Tanskassa Odensessa. Valaisimia Le Klint on ennättänyt valmistaa jo yli 75 vuotta. Tuotanto käynnistyi, kun veljekset Tage ja Kaare Klint perustivat yrityksen vuonna 1943. Mutta alkuidea laskostetuista varjostimista on sitäkin vanhempi.

Jo 1900-luvun alussa, ennen sähkövalon yleistymistä, tanskalainen arkkitehti, insinööri ja taidemaalari Peder Vilhelm Jensen-Klint (1853–1930) suunnitteli muiden töiden ohessa keraamisia petrolilamppuja. Kun markkinoilta ei löytynyt sopivia varjostimia, taivutteli hän sellaisia itse.

Le Klintin valaisimet valmistetaan yksitellen käsityönä Tanskassa. Tage ja Kaare Klint perustivat yrityksen jo vuonna 1943.

Varjostimia taiteltiin tämän jälkeen perhepiirissä sukulaisille ja tuttaville kunnes Pederin pojat, Tage ja Kaare Klint, perustivat yrityksen idean ympärille ja täydensivät mallistoa omilla, moderneilla suunnitelmillaan. Kaare Klint, joka oli aikansa johtavia huonekalumuotoilijoita ja arkkitehteja Tanskassa, suunnitteli muun muassa suositun, hedelmää muistuttavan 101-valaisimen vuonna 1944.

Tagen poika Jan Klint kehitti toimintaa määrätietoisesti eteenpäin. Hän otti mallistoon taitavien nuorien muotoilijoiden suunnitelmia, kuten Poul Christiansen valaisimia. Esimerkiksi 1970-luvun alussa muotoillussa 172-riippuvalaisimessa materiaali on laskostettu aivan uudenlaisiin, kurvikkaisiin muotoihin. Kim Weckstrøm Jensen on luotsannut Le Klintiä ja uudistanut sen ilmettä vuodesta 2001 lähtien.

Le Klint Caleo Original riippuvalaisin
Rikke Frostin vuonna 2019 suunnittelema Caleo Original -riippuvalaisin edustaa samalla sekä perinteistä että modernia tanskalaista suunnittelua.
Le Klint Carronade valaisin
Carronade-valaisimia yhdistävät paitsi ajattomat materiaalit myös leikkisä muotokieli. Markus Johanssonin suunnittelema varjostin tuo mieleen valurautaisen tykinpiipun.
Le Klint Saxe seinävalaisin
Sax-seinävalaisin eli Le Klintin malli 224 on Erik Hansenin suunnittelema klassikko vuodelta 1952.

Mikä oli ensikosketuksesi Le Klintiin ja miten päädyit töihin yritykseen?
”Ensimmäinen muistoni Le Klintistä on isovanhempieni kotoa, jossa oli haitarimaisesti avautuva Sax-seinävalaisin. Sama valaisin oli myöhemmin meillä kotona. Isällä oli tapana istua Hans J. Wegnerin Papa Bear -nojatuolissa ja lukea Sax-valaisimen valossa minulle ja veljelleni satuja. Kun olin 17-vuotias isästäni tuli Le Klintin markkinointipäällikkö. Hänen kauttaan tutustuin myöhemmin Jan Klintiin.

En olisi tuolloin osannut kuvitella, että jonain päivänä työskentelisin Le Klintin toimitusjohtajana. Itse asiassa en suuntautunut lainkaan designin pariin vaan tein uraa ammattisotilaana Tanskan armeijassa. Myöhemmin kiinnostukseni ulkoilmaelämää kohtaan vei minut töihin Norjan vuorille kymmeneksi vuodeksi. Rakkaus luontoa kohtaan on ehkä suomalaissyntyisen äitini verenperintöä – voi olla, että olen perinyt myös vähän sisua häneltä! Lillehammerin olympialaisten aikoihin tein yhteistyötä designyritysten kanssa ja sitä kautta päädyin töihin Stokkelle.

”Ensimmäinen muistoni Le Klintistä on isovanhempieni kotoa, jossa oli haitarimaisesti avautuva Sax-seinävalaisin.”

Klintin perhe oli kaikkien näiden vuosien ajan pitänyt tekemisiäni silmällä ja vuonna 1998 he ottivat yhteyttä ja pyysivät minua töihin. Vuonna 2001 aloitin yrityksen toimitusjohtajana. Alku ei ollut helppo, sillä tehtaalla oli iso tulipalo. Taitavan tiimini avulla pääsimme sen vaikean ajan yli.”

Le Klint Cylinder pöytävalaisin
Le Klintin uuden Cylinder-valaisinsarjan innoituksena ovat toimineet brändin klassiset laskostetut varjostimet.
Le Klint 375 pöytävalaisin
375-pöytävalaisimen esikuvana on Esben Klintin vuonna 1942 suunnittelema valaisin ”107”, jonka pohjalta Le Klintin oma muotoilutiimi on luonut pöytävalaisimeksi soveltuvan version.

2000-luvulla mallistoon on otettu klassikoiden rinnalle valaisimia, joiden suunnittelijoina on sekä tunnettuja muotoilijanimiä että nuoria vastavalmistuneita muotoilijoita. Miten uudempi design sopii Le Klintin mallistoon?
”Työskentely muotoilijoiden ja arkkitehtien kanssa on aina ollut osa Le Klintiä, jo yrityksen perustamisesta saakka. Pyrimme tulkitsemaan uudella, raikkaalla tavalla yrityksemme dna:ta, joka pohjautuu selkeään skandinaaviseen muotokieleen ja Danish Moderniin. Se on meidän selkärankamme, mutta emme pelkää kokeilla uusia materiaaleja ja rohkeita ratkaisuja.”

”Le Klintin dna pohjautuu skandinaaviseen muotokieleen. Emme kuitenkaan pelkää kokeilla uusia materiaaleja ja rohkeita ratkaisuja.”

Valaisinmaailma on ollut viime vuosikymmeninä suuressa mullistuksessa, kun esimerkiksi led-tekniikka on mullistanut suunnittelua. Millaisena näet valaisimien tulevaisuuden?
”Uusien teknisten keksintöjen rinnalla tarvitaan yhä hyvää, muunneltavaa valaistusta, jolla tiloihin tuodaan niin toimivaa yleisvaloa kuin tunnelmavaloa. Kodeissa on yhä tarve Le Klintin valaisimien kaltaisille persoonallisille ratkaisuille. Uskon, että tulevaisuudessa kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota tuotteiden vastuulliseen valmistukseen sekä kestävään kehitykseen. He haluavat tietää, missä ja miten tuotteet on tehty. Ehkäpä paikallista tuotantoa arvostetaan jatkossa enemmän.”

Yksi viime vuosien uutuuksista on suosittu The Bouquet-valaisinsarja, jonka suunnitteli tanskalaismuotoilija Sinja Svarrer Damkjær. Kertoisitko lisää yhteistyöstä.
”Ihailin lapsena mummoni kodissa Kauniaisissa ollutta vanhaa kattokruunua sekä Kaare Klintin 1940-luvun lopussa suunnittelemaa valaisinta. Ehdotin Sinja Svarrer Damkjærille, että hän lähtisi kehittämään modernia versiota kattokruunusta ja hän innostui ajatuksesta.

Hän esitteli meille kolme erilaista konseptia, joista tuotantoon otettiin malli, joka oli saanut ideansa tulppaanikimpusta. Pidin siitä heti. Idean The Bouquet-valaisimiin Sinja oli saanut kävellessään kukkia täynnä olevalla italialaisella torilla.”

Haluaisitko paljastaa, mitkä Le Klintin valaisimista ovat henkilökohtaisia suosikkejasi?
”Olen työskennellyt jo 23 vuotta Le Klintillä, joten kaikki mallit ovat minulle kuin omia lapsia. Klassikoista suosikkejani on yhä edelleen Kaare Klintin 101 ja Poul Christiansenin 172 ja pidän myös erittäin paljon uudemmasta Markus Johanssonin suunnittelemasta Carronade-sarjasta.”

Le Klintin valaisimia

Le Klint
101-riippuvalaisin
Le Klint
The Bouquet -riippuvalaisin
Le Klint
Carronade-riippuvalaisin
Le Klint
375M-pöytävalaisin
Le Klint
172L-riippuvalaisin
Le Klint
Cylinder-riippuvalaisin
Le Klint
Lamella-riippuvalaisin
Le Klint
Caleo-riippuvalaisin

Katso myös:

Le Klintin kaikki tuotteet >

Teksti: Anna-Kaisa Huusko Kuvat: Le Klint

Edellinen juttu
Seuraava juttu