Kengo Kuman suunnittelema H.C. Andersen House on satumainen sekoitus todellisuutta ja taikaa

Rakastetun kirjailijan ja taiteilijan, Hans Christian Andersenin, taikaa täynnä oleva maailma herää eloon täysin uudella tavalla Tanskan Odensessa, jossa sijaitsee vuonna 2021 avattu H.C. Andersen House. Unenomainen arkkitehtuuri luo puitteet unohtumattomalle näyttelylle, joka puhaltaa H.C. Andersenin klassikkosatuihin uutta elämää.

Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House.
Tanskan Odensessa sijaitseva H.C. Andersen House avattiin yleisölle kesällä 2021. Museon ovat suunnitelleet maineikas japanilainen arkkitehti Kengo Kuma ja arkkitehtitoimisto Kengo Kuma & Associates.

HANS CHRISTIAN ANDERSENIN sadut ovat vuosikymmenten saatossa koskettaneet ja kutkuttaneet niin lapsia kuin aikuisiakin kautta maailman. Vuonna 2021 ovensa avannut, Tanskan Odensessa sijaitseva H.C. Andersen House on elämyksellinen museo, joka avaa nerokkaan taiteilijan mielenmaiseman ja tämän luoman unenomaisen universumin monimediaisen taiteen ja yllättävän arkkitehtuurin keinoin.

Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House puutarhoineen.
Pyöreät, rengasmaiset linjat ja miljöön merkittävät korkeuserot alleviivaavat rakennuksen unenomaista tuntua ja luovat kiinnostavan, upottavan kokonaisuuden.
Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House.
H.C. Andersen Housen materiaalivalinnat tukevat sen saumatonta sulautumista ympäristöönsä.
Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen sisäänkäynti.
H.C. Andersen House toimii linkkinä Odensen vanhan ja uuden kaupunginosan välillä, kunnioittaen kumpaakin.

Museon ovat suunnitelleet maineikas japanilainen arkkitehti Kengo Kuma ja arkkitehtitoimisto Kengo Kuma & Associates. Museon pinta-ala on huikeat 5,600 neliömetriä, joista kaksi kolmasosaa sijaitsee maan alla.

Taianomainen tila kietoutuu yhteen labyrinttimaisen puutarhan kanssa, joka palvelee myös yleisenä puistona Odensen asukkaille. Maisemoinnin kohteeseen loi tanskalainen MASU planning.

”Kirjallisuudella ja arkkitehtuurilla on paljon yhteistä: niiden on kummankin tarjottava ihmisille unelmia.”

Rakennusten muotokieltä hallitsevat pyöreän kaarevat linjat ja luonnollisten materiaalien kiehtova nöyryys. Puhtaan skandinaaviset, funktionaaliset materiaalit kuten puu, kivi, betoni ja lasi juurruttavat rakennuksen arkiseen realismiin ja kunnioittavat ympäristöään, mutta yhdestäkään yksityiskohdasta ei silti puutu taikaa.

Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House.
Paviljonkien julkisivu ja runko ovat mäntyä. ”Hans Christian Andersenin viesti meille on, että unelmat syntyvät tavallisesta arjesta. Siksi myös meille oli tärkeää, että tämän projektin taianomaisuus syntyi täysin tavanomaisista materiaaleista”, Kuma kertoo.
Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House.
Erisävyisten puulajien harmoninen liitto ja niiden orgaaninen ilme tuo tilaan lämpöä ja viihtyisyyttä.
Kuva, jossa H.C Andersen Housen Ville Vau -kulttuuritila, jossa useita Artekin Aalto 91 -pöytiä ja Aalto 66 -tuoleja.
Yhdessä maanpäällisistä rakennuksista sijaitsee lapsille suunniteltu tila, Ville Vau, joka tarjoaa puitteet niin mielikuvituksellisille leikeille kuin kädentaidoillekin. Alvar Aallon suunnittelemat pöytä 91 ja tuoli 66 kuuluvat Artekin valikoimaan.

H.C. Andersen Housen maanpäälliset paviljongit iskevät silmää Andersenin The Tinderbox -tarinalle, jossa ontto puunrunko toimii porttina maanalaiseen mielikuvitusmaailmaan. Pyöreiden rakennusten julkisivu ja runko on mäntyä, kun taas sisäpuolella katse kiinnittyy katon lehtikuusesta valmistettuihin kannatinpalkkeihin ja pyökkisiin lattioihin.

Maanpinnan alapuolella sijaitsevien tilojen keskeiseksi materiaaliksi on valittu betoni, jonka viileä, minimalistinen tuntu toimii täydellisenä taustana taianomaiselle näyttelylle. Kokemuksellinen näyttely koostuu teksteistä, installaatioista, äänestä ja kuvataiteesta, ja sen ovat luoneet 12 tarkoin kuratoitua taiteilijaa ympäri maailman.

Kuva, jossa osa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen, näyttelystä.
Luonnollisten materiaalien lisäksi myös valolla on suuri merkitys H.C. Andersen Housen arkkitehtuurissa. ”Halusimme tuoda tilaan valoa, joka on pehmeää ja lämmintä. Valo antaa materiaalille elämän”, kuvailee Kuma.
Kuva, jossa osa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen, näyttelystä.
Maanpinnan alapuolelle sijoittuvien näyttelytilojen pääasiallinen materiaali on betoni. Brasilialaisen taiteilijan Henrique Oliveiran puuveistos luo kiinnostavan kontrastin luonnollisen ja luonnottoman välille.
Kuva, jossa osa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen, näyttelystä.
H.C. Andersen Housen immersiivinen näyttely kutsuu kokemaan rakastetun kirjailijan tarinat täysin uudenlaisesta perspektiivistä.

Arkkitehti Kengo Kuma ammensi innoitusta projektiin sekä Andersenin saduista että tämän vaatimattomasta synnyintalosta, joka sijaitsee aivan uuden museon lähellä, ja toimii niinikään museona. Kuma näkeekin Andersenin suurimman lahjakkuuden – ja lahjan – piilevän siinä, että hän osasi luoda unelmia keskelle arkea.

”Kirjallisuudella ja arkkitehtuurilla on paljon yhteistä: niiden on kummankin tarjottava ihmisille unelmia. Hans Christian Andersenin viesti meille on, että unelmat syntyvät tavallisesta arjesta. Siksi myös meille oli tärkeää, että tämän projektin taianomaisuus syntyi täysin tavanomaisista materiaaleista”, Kuma kertoo.

Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitseva museo H.C. Andersen House.
H.C. Andersen Housen pinta-ala on 5,600 neliömetriä, joista kaksi kolmasosaa sijaitsee maan alla.
Kuva, jossa osa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen, puisia ulkoseiniä.
”H.C. Andersen House on tila, jossa tavallisesta tulee tavatonta. Ketjuuntuvat ja toisiinsa sekoittuvat tilat luovat uniikin tunteen eksyksissä olemisesta, harhailusta”, kuvailee Yuki Ikeguchi, yksi projektin arkkitehdeistä.
Kuva, jossa Tanskan Odensessa sijaitsevan museon, H.C. Andersen Housen, puutarhaa.
Museon puutarha näyttelee suurta osaa museon kokemuksellisuudessa. Sisä- ja ulkotilat kulkevat rinnakkain, ja sulautuvat yhteen taianomaisella tavalla.

Keskenään sekoittuvat sisä- ja ulkotilat sekä maanpäällinen ja maanalainen maailma häivyttävät tilojen hierarkian ja luovat vahvan elämyksen irrallisuudesta ja tilattomuudesta. Pyöreät, rengasmaiset linjat ja miljöön merkittävät korkeuserot alleviivaavat rakennuksen unenomaista tuntua ja luovat kiinnostavan, upottavan kokonaisuuden.

Keskenään sekoittuvat sisä- ja ulkotilat sekä maanpäällinen ja maanalainen maailma häivyttävät tilojen hierarkian ja luovat vahvan elämyksen irrallisuudesta ja tilattomuudesta.

”Puutarhan elävät pensasaitaseinämät venyttävät sisätilojen ja ulkotilojen käsitettä ja edustavat mielikuvitusmaailman ja todellisuuden rinnakkaista olemassaoloa. Uskomme vahvasti siihen, että arkkitehtuurin ei tule olla irrallinen monumentti, vaan sen tulee kasvaa ja muuttua yhdessä sitä ympäröivän elämän kanssa”, päättää arkkitehti Yuki Ikeguchi.

Katso myös:

• Kengo Kuma: My Life as an Architect in Tokyo -kirja Finnish Design Shopissa

Teksti: Mira Ahola Kuvat: Bjœrn KlausenLærke Beck Johansen ja Rasmus Hjortshøj

Etusivulle
Seuraava juttu