Tanskalaiset Rand-sähköveneet edustavat veneilyn uutta sukupolvea

Akkuteknologian kehittyessä päästöttömät ja äänettömät sähköveneet lipuvat kohti valtavirtaa. Yksi alan uranuurtajista on tanskalainen Rand, jonka veneissä kohtaavat modernit teknologiat ja ajaton skandinaavinen eleganssi.

Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Sähkömoottorilla toimiviin veneisiin erikoistunut Rand perustettiin vuonna 2014.

VESILIIKENTEESSÄ ON KÄYNNISSÄ samankaltainen kehitys kuin sähköautojen myötä maanteillä. Ladattavat sähköveneet ovat tuoneet vesille ekologisen liikkumistavan, jossa yhdistyvät purjeveneiden hiljaisuus ja päästöttömyys sekä moottoriveneiden helppous ja nopeus.

Yksi kiinnostavimmista nimistä sähköveneilyn aallonharjalla on tanskalainen venevalmistaja Rand. Sen mallistoon kuuluu modernia skandinaavista estetiikkaa edustavia veneitä, joiden koot vaihtelevat kompaktista Picnic-avoveneestä yli 8-metriseen luksusluokan Leisure-jahtiin.

Rand-veneissä näkyy sekä viehtymys sulavaan ja hienostuneeseen muotokieleen että tarkka silmä teknisille yksityiskohdille.

Vuonna 2014 toimintansa aloittaneen Randin perustaja Carl Kai Rand on koulutukseltaan arkkitehti, ja hänen suunnittelemissaan venemalleissa näkyykin sekä viehtymys sulavaan ja hienostuneeseen muotokieleen että tarkka silmä teknisille yksityiskohdille. Pohjoismaisille muotoiluperinteille tyypillisesti Rand-veneistä löytyy runsaasti puupintoja.

Rand on tullut tunnetuksi myös ympäristöystävällisistä materiaalivalinnoistaan: veneiden puuosat ovat peräisin kestävästi kasvaneista metsistä, ja vaahtomuovi saadaan kierrätetyistä muovipulloista. Vuonna 2015 yritys esitteli ensimmäisen kierrätetystä lasikuidusta valmistetun veneensä.

Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Rand hyödyntää mallistossaan kierrätysmateriaaleja, kuten kierrätettyä lasikuitua ja kierrätetyistä muovipulloista valmistettua vaahtomuovia.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet, Leisure
Yli 8-metrinen Leisure-luksusjahti on Randin sähköveneistä suurin.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet, Picnic
Näppärän kokoinen Picnic-vene on suunniteltu erityisesti päiväretkille.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Puiset pinnat kuuluvat tärkeänä osana veneiden estetiikkaan.

Tulevaisuuden veneilyä

Sähköveneiden lumo piilee paitsi niiden ekologisuudessa myös yhdistelmässä elämyksellisyyttä ja käytännöllisyyttä. Ääneti lipuva vene herkistää ympäröivän vesiluonnon läsnäololle ja mahdollistaa aaltojen ja lintujen äänistä nauttimisen myös itse matkan aikana. Myös keskustelu matkakumppaneiden kanssa käy mukavammin ilman polttomoottorin jylinää ja pakokaasun katkua.

Käytännön plussiin kuuluvat moottoriveneisiin verrattava nopeus, sähkömoottorin lähes olematon huoltotarve sekä helppokäyttöisyys, joka ei vaadi moottorin lämmittelyä tai vaihteiden säätelyä.

Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Hiljaisen sähkömoottorin ansiosta matkan aikana voi nauttia ympäröivän vesiluonnon äänistä.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet, Play
Play-veneeseen mahtuu kerralla jopa 10 matkustajaa.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Randin tehokkaimmat sähköveneet voivat yltää jopa 40 solmun (72 km/h) nopeuksiin.
Tanskalaiset Rand-sähköveneet
Randin tavoitteena on tehdä kestävästä muotoilusta ja teknologiasta valtavirtaa koko venealalla.

Omat rajoituksensa sähköveneilylle asettaa tietenkin akkujen kapasiteetti, mutta – aivan kuten sähköautojenkin kohdalla – käyttömahdollisuudet laajenevat jatkuvasti sitä mukaa kun teknologia kehittyy ja yleistyy. Tällä hetkellä Rand-veneistä tehokkaimmat voivat saavuttaa yhdellä latauksella noin 140 merimailin (260 km) kantaman maltillisella vauhdilla ja yltää jopa 40 solmun (72 km/h) huippunopeuksiin.

Sähköveneiden muotoilussa teknisesti kriittisimmät seikat liittyvät veneen painoon ja vastukseen, ja Rand onkin panostanut näiden minimoimiseen: jokaisen venemallin rakenne on hiottu mahdollisimman kevyeksi ja keulan muoto erityisen virtaviivaiseksi. Pidemmällä tähtäimellä Randin tavoitteena on tehdä uusista muotoiluratkaisuista, kestävästi tuotetuista materiaaleista ja modernista teknologiasta valtavirtaa koko venealalla.

Teksti: Nora Uotila Kuvat: Rand

Edellinen juttu
Seuraava juttu