Lotta Niemisen värit loistavat Designmuseossa

Designmuseon Töitä, jne. -näyttely esittelee viikon ajan Vuoden graafikoksi 2019 valitun Lotta Niemisen energistä visuaalista viestintää. Huippumenestynyt suomalaissuunnittelija työskentelee omassa studiossaan New Yorkissa.

Lotta Nieminen
Vuoden graafikko Lotta Nieminen (s. 1986) asuu ja työskentelee Brooklynissä, New Yorkissa.

DESIGNMUSEON GALLERIA täyttyy kevään kynnyksellä värien kirjosta, kun tilassa avautuu Vuoden graafikko Lotta Niemisen kädenjälkeä esittelevä näyttely Töitä, jne. Nieminen on luonut New Yorkissa menestyksekkään uran graafisena suunnittelijana, AD:na sekä kuvittajana ja työskentelee suvereenisti niin brändäyksen, julkaisujen kuin digitaalisten sovellustenkin parissa.

”Töitä, jne. -näyttely tutkii samoja elementtejä kuin graafinen suunnitteluni – väriä, muotoa, tyhjää tilaa ja näiden keskinäistä suhdetta – luodakseen laajemman maailman jo olemassa olevien töiden ympärille. Kokonaisuus yhdistää graafisen suunnittelun, tuotemuotoilun ja taiteen olematta kirjaimellisesti mitään edellä mainituista”, Nieminen kertoo viikon mittaisen näyttelyn konseptista.

Lotta Nieminen
Newyorkilaisen Ciennen-vaatebrändin visuaalinen identiteetti

”Töitä, jne. yhdistää graafisen suunnittelun, tuotemuotoilun ja taiteen olematta kirjaimellisesti mitään edellä mainituista.”

Lotta Nieminen
Designbrändi Matter Maden tuotekatalogi

Lotta Nieminen on opiskellut graafista suunnittelua ja kuvitusta sekä Suomessa että Yhdysvalloissa: Taideteollisessa korkeakoulussa Helsingissä sekä Rhode Island School of Design -taidekorkeakoulussa Providencessa. Oman suunnittelustudion hän perusti New Yorkiin vuonna 2012.

Forbesin 30 under 30 -listalle valitun ja ADC Young Guns -tunnustuksen saaneen Niemisen asiakkaisiin kuuluu nykyään tunnettuja lifestyle-, muoti- ja media-yrityksiä mukaan lukien Google, Facebook, Hermès, Bvlgari, Marimekko, Vanity Fair ja New York Times.

Lotta Nieminen
Lastenvaatebrändi Maisonetten visuaalinen identiteetti
Lotta Nieminen
The Line -verkkokaupan lahjakuvasto
Lotta Nieminen
Posture-lehden uusi visuaalinen ilme

Enää Nieminen ei haaveile tietyille nimille työskentelystä, vaan hänelle on tärkeämpää se, minkälainen yritys on: ”Unelma-asiakkaalla on omat vahvat näkemyksensä ja arvot, joista inspiroitua, mutta joka on myös avoin laajentamaan niitä omien visioidensa ulkopuolelle.” Hänen mukaansa toimeksiantaja on parhaimmassa tapauksessa innostunut ja tasavertainen työpari.

Niemisen unelmaprojekti taas on sellainen, johon varataan tarpeeksi aikaa. ”Jos teen töitä kiireessä, on helpompi sortua tekemään kaikki vähän saman kaavan mukaan. Tästä en nykyään kauheasti tingi. Haluan keskittyä jokaiseen projektiin kunnolla, jotta voin taata mahdollisimman hyvän ja kiinnostavan lopputuloksen”, hän sanoo.

”Lotta Nieminen on esimerkki iloisesta, itsevarmasta suunnittelijasta, joka näyttää suomalaisille että valtameri on pelkkä vesi, jonka voi ylittää.”

Lotta NIeminen
Tunnettujen muotisuunnittelijoiden luomuksia vuokraavan Rent the Runwayn visuaalinen identiteetti
Lotta Nieminen
Ciennen brändikirja

Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia ry on jakanut Vuoden graafikko -tunnustuksen ansioituneille alan ammattilaisille vuodesta 1985, ja tänä vuonna sen saajaksi valikoitui Lotta Nieminen. Valitsijatoimikunnan mukaan Niemisen luova suunnittelu on samaan aikaan itsevarmaa, minimalistista, iloista sekä energistä, ja jokainen yksityiskohta on tarkkaan harkittu asiakkaan viestin vahvistamiseksi.

”Lotta Nieminen on esimerkki iloisesta, itsevarmasta suunnittelijasta, joka näyttää suomalaisille että valtameri on pelkkä vesi, jonka voi ylittää. Nieminen muutti New Yorkiin isompien kalojen perässä, jotka hän myös pyydysti”, luonnehtii raati Vuoden graafikkoa 2019.

Töitä, jne.
19.–24.3.2019
Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki
Avoinna: ti 11–20, ke–su 11–18

Toimitus: Laura Hallikainen Kuvat: Sarah Blais, Victoria Will, Hanna Tveite, Marko Macpherson

Edellinen juttu
Seuraava juttu