Täydellisen ajaton Kartio

Kaj Franckin Kartio-lasit ovat malliesimerkki kestävästä muotoilusta.

Täydellisen ajaton Kartio | Design Stories
Ultramariinin värinen Kartio-lasi on osa Iittalan Suomi 100 -kokoelmaa.

KAJ FRANCK SUUNNITTELI pinottavat Kartiot Teema-astiasarjan edeltäjän, Killan, pariksi. Kartio-lasit ovat osoitus täydellisestä tasapainosta materiaalin ja geometrisen muodon välillä. Franck kiinnitti paljon huomiota mittasuhteisiin: pinottavat lasit eivät olleet pelkästään kauniit, vaan ne myös mahdollistivat tehokkaan tilankäytön pienissä kaupunkikodeissa.

Täydellisen ajaton Kartio | Design Stories
Teema- ja Kartio-sarjat ovat Kaj Franckin (1911–1989) töistä tunnetuimpia.

”Kun sanomme kaunis, muussa kuin funktion, loogisuuden ja tyylin täydellisyyden merkityksessä, me käytämme joskus sanaa ajaton ilmaistaksemme korkeimman arvostuksemme käsitteelle kaunis”, sanoi Kaj Franck itse eikä hän varmasti pahastuisi, jos sanoisimme, että Kartio kuvastaa ajattomuutta täydellisimmillään.

Täydellisen ajaton Kartio | Design Stories
Kartiot ovat pinottavia eivätkä vie paljon tilaa astiakaapissa.

Franck suunnitteli komean sarjan puristelaseja 1950–70-luvuilla. Perinteinen puristustekniikka, jossa lasi puristetaan kahden muotin avulla, mahdollisti sen, että lasin sisä- ja ulkopinta voitiin muovata erilaisiksi. Vuonna 1958 syntynyt sileäpintainen Kartio oli Franckin toinen puristelasimalli.

Kaj Franckille värit olivat koristelua korvaava elementti.

”Minua stimuloivat henkilökohtaisesti tehtävät, joissa on tiukka tekninen tai hintarajoitus. Ehkä siksi pidän puristelasin suunnittelusta, vaikka se on hyvin hidasta ja vaivalloista.”, tuumasi suunnittelija.

Täydellisen ajaton Kartio | Design Stories
Kartio-kaadin sopii täydellisesti sekä Teema-lautasten että Essence-lasien seuraan.

1950-luvun alussa puristelasista oli vaikea saada tarpeeksi korkealaatuista, ja siksi valtaosa puristelasituotannosta oli värillistä. Franck oli aina hyvin tarkka väreistä ja etsi oikeita sävyjä pitkään, koska aikaisemmat eivät osoittautuneet sarjatuotannossa tasalaatuisiksi. Hän perehtyi muun muassa Napolissa ja Venetsian Muranossa lasivärien valmistukseen ja käyttöön eri valmistustekniikoiden yhteydessä. Hänelle värit olivat koristelua korvaava elementti. Upeissa väreissä hehkuvat, pinottavat Kartio-lasit yhä ovat malliesimerkki kestävästä muotoilusta.

Tutustu Kartio-lasisarjaan >

Teksti: Anna Korpi-Kyyny (Lähde: Kaj Franck, Teema ja muunnelmia) Kuvat: Iittala

Edellinen juttu
Seuraava juttu