George Nelson – modernin muotoilun renessanssinero

Arkkitehti George Nelson tunnetaan paitsi omaleimaisena muotoilijana myös valppaana vaikuttajana ja visionäärinä, joka käänsi amerikkalaisen designin kellot modernismin aikaan. Suunnittelutyössä Nelson osasi sekä luoda hillittyä kauneutta että pitää hauskaa.

Vitra Chronopak-pöytekello
George Nelsonin tunnetuimpiin töihin kuuluu vuosina 1948–1960 suunniteltu värikäs kellokokoelma.

GEORGE NELSONIN matka arkkitehdiksi alkoi onnekkaan, sateisen sattuman myötä. Vuonna 1924 Connecticutin New Havenin katuja talsinut nuorimies oli etsiytynyt suojaan rajuilmalta lähimpään vastaantulleeseen rakennukseen, joka sattui olemaan Yalen yliopiston arkkitehtuurin laitos.

Aulassa esillä olleista opiskelijatöistä lumoutuneena Nelson päätti itsekin hakea opiskelemaan arkkitehtuuria ja aloitti opintonsa Yalessa jo samana vuonna, vain 16 vuoden ikäisenä.

George Nelson
George Nelson (1908–1986) on yksi modernin amerikkalaisen muotoilun tärkeimmistä nimistä.
Vitra Chronopak-pöytäkello
Vitran Chronopak-pöytäkellossa kohtaavat lämpimän sävyinen pähkinäpuu ja messinki.

Seuraavien vuosikymmenten aikana Nelson opittiin tuntemaan arkkitehdin lisäksi muun muassa muotoilijana, kirjoittajana, graafisena suunnittelijana, valokuvaajana, luennoitsijana, näyttelysuunnittelijana ja kärkkäänä yhteiskunnallisena vaikuttajana, jonka työllä oli käänteentekevä vaikutus koko 1900-luvun amerikkalaiselle muotoilulle.

”Kukaan muu merkittävä suunnittelija ei puhunut muotoilusta yhtä viisaasti tai kirjoittanut siitä yhtä johdonmukaisesti”, on Vitran entinen johtaja Rolf Fehlbaum kuvaillut pitkäaikaista ystäväänsä.

Hay Ball Bubble-riippuvalaisin
1950-luvun alussa tuotantoon otetut Bubble-valaisimet sopivat hyvin myös tämän päivän sisustukseen.
Hay Nelson Bubble -valaisin
Hayn valmistamaan Bubble-sarjaan kuuluu polymeerihartsista valmistettuja riippuvalaisimia useassa eri muodossa.
Hay Nelson Saucer Bubble -riippuvalaisin
Nelson Saucer Bubble -riippuvalaisin sopii erinomaisesti vaikkapa ruokapöydän ylle.

1930-luvun alussa Nelson sai opiskelustipendin Roomaan, ja siinä sivussa hän matkusteli pitkin Eurooppaa haastatellen aikansa tunnetuimpia arkkitehteja aina Le Corbusierista Gio Pontiin. Huomiota herättänyt haastattelusarja julkaistiin amerikkalaisessa Pencil Points -lehdessä, ja Nelsonin kirjoittajan ura jatkui seuraavina vuosikymmeninä lukuisten lehtien ja kirjojen sivuilla. Toisen maailmansodan jälkeen julkaistussa Tomorrow's House -teoksessa Nelson ja Henry Wright ideoivat uusia sisustusratkaisuja sodanjälkeisen Amerikan arkeen, esimerkiksi Storagewall-säilytysseinän.

1930-luvun alussa Nelson matkusteli pitkin Eurooppaa haastatellen aikansa tunnetuimpia arkkitehteja aina Le Corbusierista Gio Pontiin.

Nelsonin ideat herättivät myös huonekaluyritys Herman Millerin huomion. Vuonna 1945 hänet palkattiin yritykseen muotoilijaksi – siitä huolimatta, ettei hän ollut siihen mennessä tehnyt varsinaista muotoilijan työtä lainkaan – ja vuonna 1947 hänet ylennettiin muotoilujohtajaksi.

Nelsonin vuosina Herman Millerin suunnittelijakaartiin liittyivät muun muassa legendaariset Charles ja Ray Eames, Isamu Noguchi, Alexander Girard ja Harry Bertoia, ja aiemmin perinteisiä puuhuonekaluja valmistanut yritys nousi modernin muotoilun airueeksi. Euroopassa monia Herman Millerin klassikkotuotteita on 1950-luvulta asti valmistanut sveitsiläinen Vitra.

Vitra Ball Clock
Ball Clock -seinäkello vuodelta 1949 kuuluu modernin amerikkalaisen muotoilun ikonisimpiin tuotteisiin.
Vitra Marshmallow-sohva
Värikylläisen Marshmallow-sohvan suunnitteli George Nelson Associates -toimistossa työskennellyt Irving Harper.

Kosteat sattumat Nelsonin elämässä eivät rajoitu pelkästään hänen arkkitehdin uransa käynnistäneeseen vesisateeseen. Yksi hänen tunnetuimmista tuotteistaan, Howard Miller Clock Companyn vuonna 1949 julkaisema Ball Clock, syntyi erään pitkän ja varsin kostean illan tuloksena. Nelson oli istunut toimistollaan iltaa kollegoidensa Isamu Noguchin, Bucky Fullerin ja Irving Harperin kanssa kelloluonnoksia piirrellen, kunnes väsähtäneet muotoilijat olivat kömpineet nukkumaan. Aamulla toimiston pöydältä löytyi Ball Clockin luonnos, mutta kukaan ei osannut varmaksi sanoa, kenen kynästä se oli lähtöisin.

Ikoninen Ball Clock -seinäkello syntyi erään pitkän ja varsin kostean illan tuloksena.

Ball Clock päätyi kuitenkin Nelsonin nimiin, sillä se oli vallitseva käytäntö hänen omassa, vuonna 1947 perustetussa George Nelson Associates -toimistossaan. Esimerkiksi maineikas Marshmallow-sohva on toimistossa työskennelleen Irving Harperin käsialaa. Nelsonia onkin toisinaan kutsuttu metasuunnittelijaksi, sillä lopullisia tuotteita enemmän häntä kiinnostivat enemmänkin muotoilun prosessit ja niiden suhde ympäröivään maailmaan.

”Mikään muotoilu ei voi syntyä eristyksissä. Se on aina yhteydessä, joskus hyvin monimutkaisilla tavoilla, kokonaiseen muodostelmaan siihen vaikuttavia tilanteita ja asenteita. Kutsumme hyväksi muotoiluksi sellaista, joka pystyy saavuttamaan integraation – siis yhtenäisyyden tai kokonaisuuden – tasapainoisessa suhteessa omaan ympäristöönsä”, luonnehti Nelson omaa käsitystään muotoilusta.

Vitra Eye Clock
Katseet kääntävä Eye Clock -seinäkello on vuodelta 1957.
George Nelson
George Nelson havainnoi ja dokumentoi ympäröivää maailmaa usein kameran avulla.
Vitra Nelson-penkki
Vitran valmistaman Nelson-penkin selkeästä muotokielestä voi löytää viitteitä Nelsonin arkkitehtitaustasta.

Nelsonin muotoilijanuran kuuluisimpia töitä ovat muassa 1950-luvun alussa tuotantoon otettu, kauniin hillitty valaisinkokoelma Bubble, vuosien 1948–1960 aikana suunniteltu värikylläinen kellokokoelma, kulmikas Coconut Chair -nojatuoli vuodelta 1955 sekä Executive Office Group -toimistokalustesarja, johon Nelson suunnitteli maailman ensimmäisen L:n muotoisen työpöydän.

George Nelson uskoi, että muotoilijan keskeinen työtehtävä on paremman maailman luominen.

Nelson oli edelläkävijä myös saasteettomuuden puolestapuhujana, ja yksi hänen lukuisista visioistaan oli autottoman ostoskadun konsepti, joka oli omana aikanaan varsin poikkeuksellinen idea. Hän painotti muotoilijoiden yhteiskunnallista vastuuta ja uskoi, että muotoilijan keskeinen työtehtävä on paremman maailman luominen.

”Muotoilijoiden täytyy olla tietoisia tekojensa vaikutuksista ihmisiin ja yhteiskuntaan ja siten luoda laajaa pohjaa tiedolle ja ymmärrykselle”, Nelson itse tiivisti näkemyksensä muotoilijan tehtävästä maailmassa.

George Nelson

Kuka: George Nelson

• Syntyi Connecticutin Hartfordissa vuonna 1908, kuoli New Yorkissa vuonna 1986
• Opiskeli Yalen yliopistossa arkkitehtuuria ja taiteita (Bachelor of Arts 1928, Bachelor of Fine Arts 1931)
• Arkkitehtitoimisto New Yorkissa yhdessä William Hambyn kanssa 1936–1941; Herman Millerin muotoilujohtaja 1947–1972; oma toimisto New Yorkissa vuodesta 1947
• Työskenteli mm. Architectural Forum-, Fortune- ja Design Journal -lehdissä ja kirjoitti yhteensä 11 kirjaa, mm. Tomorrow's House (1945) ja How to See (1977)
• Toimi opettajana ja luennoitsijana useissa eri yliopistoissa
• Mukana järjestämässä Aspen International Design Conference -tapahtumaa yli 30 vuoden ajan
• Palkintoja: arkkitehtuurin Prix de Rome -palkinto 1932, New York Timesin Best Office of the Year -palkinto 1953, Good Design Award 1954, American Institute of Graphic Arts -instituutin myöntämä Lifetime Achievement Award 1991

George Nelsonin tuotteita

Vitra
Ceramic Clock -pöytäkello
Hay
Ball Bubble -valaisin
Vitra
Ball Clock -seinäkello
Vitra
Nelson-penkki
Vitra
Night Clock -pöytäkello
Hay
Saucer Bubble -valaisin
Vitra
Sunburst Clock -seinäkello
Vitra
Zoo Timers -seinäkello

Katso myös:

George Nelsonin suunnittelemat tuotteet >

Teksti: Nora Uotila Kuvat: Hay ja Vitra Potretit: Vitra ja Jacqueline Nelson

Edellinen juttu
Seuraava juttu