Moi pojat! Kertokaahan, mikä oli FinnishDesignShopin ilmeen uudistuksen lähtökohtana?

– Lähtökohtina olivat nimessä esiintyvät avainsanat suomalaisuus, design ja kauppa, joiden herättämiä mielleyhtymiä lähdimme sulattamaan yhteen. Verkkokaupan suunnittelussa tärkeimmät kriteerit ovat helppokäyttöisyys, selkeys ja informatiivisuus. Rajoittavana tekijänä on teknologia, jonka tulee toimia kaikilla eri käyttäjillä laitteesta huolimatta. Visuaalisen ilmeen tulee tukea sisältöä niin, että sivuston selailu ja ostokokemus ovat vaivattomia ja miellyttäviä.


Finnish Design Shop


Ilmeen ruudukko muistuttaa jotain punottua, kuten pärekoria. Mistä idea siihen tuli?

– Juurikin pärekorista, joka esineenä kiteyttää kaikki lähtökohtana olleet avainsanat.


World Design Capital Helsinki 2012


Mitä projekteja teillä on tällä hetkellä työn alla?

– Esimerkiksi Helsingin World Design Capital 2012 -hanke, jossa olemme olleet mukana luomassa visuaalista ilmettä jo hakuvaiheesta asti. Helsingin Seudun Liikenteelle suunnittelemamme ilme täydentyy myös koko ajan. Teemme samanaikaisesti useita yritysidentiteettien uudistuksia. Käynnissä on myös aktiivinen kansainvälistymishanke, jonka myötä olemme tänä vuonna laajentaneet toimintaamme New Yorkissa ja Tokiossa.


Ihme 2010, ykstyiskohta julisteesta


Mikä on ollut haastavin projektinne?

– Joskus 2002–2003, kun toimimme vielä Syrup Helsinki -nimellä, saimme yhteydenoton Teheranista. Paikallinen viljelijä halusi toimittaa meille taateleita siirapin valmistukseen. Siitä projektista ei jostain syystä tullut sitten yhtään mitään!


Design Forum Finland, logo


Teillä oli viime vuoden lopulla retrospektiivinen näyttely Tokiossa ja Shanghaissa. Miten se meni?

– Näyttely antoi ensimmäistä kertaa mahdollisuuden lähteä koko toimiston voimin Aasian turneelle, vaikka olemmekin tehneet sikäläisille asiakkaille töitä perustamisestamme lähtien. Järjestimme näyttelyn ohella workshoppeja, teimme galleriassa japanilaisille vieraille suomalaista suppilovahverokeittoa ja loimme kontakteja paikallisiin toimijoihin.


Playful - New Finnish Design, avajaiskutsu


Kiertääkö näyttely edelleen jossain?

– Ei, mutta olemme menossa uudestaan tänä syksynä Tokion designviikoille, jossa Suomi esittäytyy laajasti. Tässä yhteydessä tulemme lanseeraamaan oman uuden designkonseptin, jota suunnittelemme parhaillaan.


Renaissance Man, levynkannet


Aloititte vuonna 2001. Miten graafisen suunnittelun arvostus on Suomessa muuttunut kymmenessä vuodessa?

– Graafinen suunnittelu on Suomessa selkeämmin eriytymässä omaksi arvostetuksi alakseen samalla tavalla, kuin se on ollut Keski- ja Länsi-Euroopassa sekä Yhdysvalloissa jo vuosikymmenten ajan. Ne, jotka haluavat tehdä edistyksellistä suunnittelua, perustavat omia studioitaan tai hakeutuvat mielenkiintoisiin independent-toimistoihin sen sijaan, että menisivät töihin isoihin mainostoimistoketjuihin. Graafisen suunnittelun koko kirjoa on alettu hitaasti ymmärtää.


Nada Go-Go dekki CTRL-brandille


Montako ihmistä Kokoro & Moi tällä hetkellä työllistää?

– Vakiokokoonpanoon kuuluu kuusi henkilöä. Suunnittelumme on avointa yhteistyötä, johon kaikki projektiin ehtivät tai haluavat voivat osallistua. Perinteistä työnjakoa emme sinänsä harrasta.


Amnesty International, juliste


Työnne ovat kaikessa kirjossaankin tunnistettavia. Miten pidätte ideat tuoreina?

– Ihmettelemällä, haastamalla ja kokeilemalla.

Teksti: Mikko Vaija