Ruotsalaisbrändi Wästberg valmistaa minimalistisia designvalaisimia, jotka tuovat tilaan hienovireistä ja muunneltavaa valoa. Design Storiesilla oli ilo tavata Magnus Wästberg yrityksen Malmön toimistolla – tutustu brändin valaisimiin jutussamme!
LIPASTON PÄÄLLÄ LEPÄÄ marmorivalaisin, joka näyttää huolellisesti työstetyltä, painavalta ja umpinaiselta marmorikoristeelta. Esine on kaunis jo sellaisenaan, mutta kun siihen napsauttaa valot päälle, paljastuu, että kivellä onkin herkkä sielu. John Pawsonin muotoilema marmorivalaisin on työstetty paikoin niin ohueksi, että valo kuultaa kauniisti kiven läpi ja valaisee samalla lipaston pintaa.
w223 Pawson -valaisimessa yhdistyvät tarkkaan hiottu – suorastaan lyyrinen – design, sekä yllättävä valovaikutelma. Sama kunnianhimoinen ote jatkuu muissakin valaisimissa, joita on esillä ruotsalaisen Wästberg-brändin Malmön showroomilla.
Valaisimia ovat suunnitelleet tunnetut muotoilijanimet kuten Inga Sempé, Tham & Widegård, Nendo, Claesson Koivisto Rune, David Chipperfield ja Ilse Crawford. Ei siis ihme, että Wästbergin valaisimet ovat löytäneet tiensä koteihin ja julkisiin tiloihin, ja niille on satanut useita muotoilupalkintoja.
WÄSTBERG-BRÄNDI nousi ensimmäisen kerran designmaailman tietoisuuteen vuoden 2008 Tukholman huonekalumessuilla, kun firman perustaja Magnus Wästberg esitteli ensimmäiset neljä valaisinmallia.
Valaisinten keskellä kasvanut Wästberg oli perustanut sukunimeään kantavan yrityksen samana vuonna – vaikka oli pitkään vannonut, ettei seuraisi isänsä jalanjälkiä valaisinalalle.
”Olin opiskellut kauppatieteitä ja valmistumisen jälkeen työskentelin muutaman vuoden yrityskonsulttina, mutta en viihtynyt alalla. Sen sijaan huomasin käyttäväni aikaani arkkitehtuurin, muotoilun ja valaistuksen tutkimiseen ja alan julkaisujen lukemiseen. Päätin kuunnella sydäntäni ja vaihdoin alaa”, kertoo Wästberg.
Hän siirtyi aluksi työskentelemään isänsä valaistusalan yritykseen, jossa sai yleiskuvan alasta. Mutta samalla hän alkoi kiinnittää huomiota valaisimien ja valaistussuunnittelun epäkohtiin. Wästbergiä mietitytti, miksi tilat, joiden valaistus oli suunniteltu kaikkien olemassa olevien suositusten ja standardien mukaan, tuntuivat niin kovilta ja epäviihtyisiltä.
WÄSTBERG PISTI MERKILLE, että valaisinalalla huomio keskitettiin yksinomaan insinöörimäisiin mitattaviin ominaisuuksiin, kuten valotehoon ja valon värilämpötilaan. Samalla unohdettiin, että valolla oli myös psykologisia ja emotionaalisia vaikutuksia.
”Valonlähteet ja valaistus ovat muuttuneet nopeammin kuin me ihmiset. Sadassa vuodessa sähkövalo on muuttanut arjen ja elämme jatkuvasti tehokkaassa keinovalossa, mutta ihminen ei ole sopeutunut yhtä nopeasti. Meissä on edelleen jäljellä paljon luolamiestä, joka on tottunut leiritulen lämpimään, himmeään ja ihmisiä yhteen kokoavaan valoon”, hän kuvailee.
”Meissä on edelleen jäljellä paljon luolamiestä, joka on tottunut leiritulen lämpimään, himmeään ja ihmisiä yhteen kokoavaan valoon.”
Valotehojen kasvaessa olemme Wästbergin mukaan unohtaneet, että valon vastapainona tarvitsemme tiloissa myös varjoja ja hämärää. Ihminen ei voi Wästbergin mukaan hyvin tiloissa, joissa on huipputehokas, tasainen, korkealle sijoitettu valaistus, jota käyttäjä ei pysty itse mitenkään säätämään.
”Kirkkaasti valaistu tila voi saada olon epämukavaksi ja tuntemaan itsensä suojattomaksi ja paljastetuksi.”
WÄSTBERG PÄÄTTI omassa valaisinmallistossaan keskittyä valon tunnelmaan ja käyttäjien todellisiin tarpeisiin. Hän haluaa tarjota valaisimia, joissa sekä fyysiset että emotionaaliset ominaisuudet ovat tasapainossa.
”Kun lähdemme kehittämään uutta valaisinta, mietimme ensimmäiseksi, mihin ihminen juuri tätä valoa tarvitsee. Miten voisimme keksiä kokonaisvaltaisen ja olennaisen ratkaisun johonkin valaistusongelmaan? Ja vielä niin, että on otettu huomioon sekä mitattavat että mittaamattomat asiat”, hän pohtii.
”Suunnitellessamme valaisinta etsimme parasta mahdollista lopputulosta, vaivoja säästelemättä.”
Tuotekehitystä Magnus Wästberg sanoo tekevänsä hyvin läheisessä yhteistyössä muotoilijoiden kanssa läpi koko suunnitteluprojektin. Tärkeänä työvälineenä, etenkin prosessin alkupuolella, on keskustelu.
”Keskitymme aluksi yksinomaan valoon. Emme mieti vielä siinä vaiheessa esineen muotoa, teknisiä ratkaisuja tai muita yksityiskohtia. Ne kysymykset ratkeavat yleensä luontevasti prosessin aikana. Tämän jälkeen suunnitelmat pitää vielä viedä parhaaseen lopputulokseen, vaivoja säästelemättä.”
Valmiissa valaisinmalleissa löytyy sitten niitä hyviä ominaisuuksia, joita Magnus Wästbergin mukaan nykyvalaistuksesta on puuttunut. Wästbergin malliston valaisimia pystyy suuntaamaan, säätämään sekä himmentämään, ja kaikki tämä on paketoitu tyylikkääseen, minimalistiseen muotoon. Valo on ihmisen mittakaavan mukaista.
Wästbergin suosikkeja
Katso myös:
• Kaikki Wästbergin tuotteet >
Teksti: Anna-Kaisa Huusko Kuvat: Niclas Mäkelä