Valon, varjon ja pimeyden harmoniaa – Wästbergin valaisimet antavat tilaa myös hämäryydelle

Ruotsalaisbrändi Wästberg valmistaa minimalistisia designvalaisimia, jotka tuovat tilaan hienovireistä ja muunneltavaa valoa. Design Storiesilla oli ilo tavata Magnus Wästberg yrityksen Malmön toimistolla – tutustu brändin valaisimiin jutussamme!

Magnus Wästberg, potretti
Magnus Wästberg on Wästberg-brändin perustaja ja toimitusjohtaja. Hänen mukaansa hyvässä valaistuksessa on valoa ja varjoa. Ladattavaa w241 Faro -valaisinta voi käyttää myös ulkona.

LIPASTON PÄÄLLÄ LEPÄÄ marmorivalaisin, joka näyttää huolellisesti työstetyltä, painavalta ja umpinaiselta marmorikoristeelta. Esine on kaunis jo sellaisenaan, mutta kun siihen napsauttaa valot päälle, paljastuu, että kivellä onkin herkkä sielu. John Pawsonin muotoilema marmorivalaisin on työstetty paikoin niin ohueksi, että valo kuultaa kauniisti kiven läpi ja valaisee samalla lipaston pintaa.

w223 Pawson -valaisimessa yhdistyvät tarkkaan hiottu – suorastaan lyyrinen – design, sekä yllättävä valovaikutelma. Sama kunnianhimoinen ote jatkuu muissakin valaisimissa, joita on esillä ruotsalaisen Wästberg-brändin Malmön showroomilla.

Valaisimia ovat suunnitelleet tunnetut muotoilijanimet kuten Inga Sempé, Tham & Widegård, Nendo, Claesson Koivisto Rune, David Chipperfield ja Ilse Crawford. Ei siis ihme, että Wästbergin valaisimet ovat löytäneet tiensä koteihin ja julkisiin tiloihin, ja niille on satanut useita muotoilupalkintoja.

w223 Pawson -pöytävalaisin lipaston päällä
w223 Pawson -pöytävalaisin tuo tilaan veistoksellisia muotoja ja lempeää valoa. John Pawsonin suunnittelema pöytävalaisin on valmistettu marmorista.
w132 Nendo -pöytävalaisin lipaston päällä
w132 Nendo -pöytävalaisimessa kartionmuotoinen, himmeäpintainen alumiinivarjostin on kiinnitetty tukevan teräsjalan varaan.

WÄSTBERG-BRÄNDI nousi ensimmäisen kerran designmaailman tietoisuuteen vuoden 2008 Tukholman huonekalumessuilla, kun firman perustaja Magnus Wästberg esitteli ensimmäiset neljä valaisinmallia.

Valaisinten keskellä kasvanut Wästberg oli perustanut sukunimeään kantavan yrityksen samana vuonna – vaikka oli pitkään vannonut, ettei seuraisi isänsä jalanjälkiä valaisinalalle.

”Olin opiskellut kauppatieteitä ja valmistumisen jälkeen työskentelin muutaman vuoden yrityskonsulttina, mutta en viihtynyt alalla. Sen sijaan huomasin käyttäväni aikaani arkkitehtuurin, muotoilun ja valaistuksen tutkimiseen ja alan julkaisujen lukemiseen. Päätin kuunnella sydäntäni ja vaihdoin alaa”, kertoo Wästberg.

Hän siirtyi aluksi työskentelemään isänsä valaistusalan yritykseen, jossa sai yleiskuvan alasta. Mutta samalla hän alkoi kiinnittää huomiota valaisimien ja valaistussuunnittelun epäkohtiin. Wästbergiä mietitytti, miksi tilat, joiden valaistus oli suunniteltu kaikkien olemassa olevien suositusten ja standardien mukaan, tuntuivat niin kovilta ja epäviihtyisiltä.

Magnus Wästberg, potretti
Magnus Wästberg kertoo kasvaneensa valaistuksen parissa: hänen isällään oli oma valaisinyritys, jossa myös Wästberg aikuistuttuaan työskenteli ennen oman yrityksensä perustamista.
Wästberg
Valaisimia yhdistelemällä voi rakentaa mielenkiintoisia tunnelmia, joissa kirkkaammat ja hämärämmät alueet vaihtelevat. Holocene No. 6 -kynttilänjalan on suunnitellut Ilse Crawford.

WÄSTBERG PISTI MERKILLE, että valaisinalalla huomio keskitettiin yksinomaan insinöörimäisiin mitattaviin ominaisuuksiin, kuten valotehoon ja valon värilämpötilaan. Samalla unohdettiin, että valolla oli myös psykologisia ja emotionaalisia vaikutuksia.

”Valonlähteet ja valaistus ovat muuttuneet nopeammin kuin me ihmiset. Sadassa vuodessa sähkövalo on muuttanut arjen ja elämme jatkuvasti tehokkaassa keinovalossa, mutta ihminen ei ole sopeutunut yhtä nopeasti. Meissä on edelleen jäljellä paljon luolamiestä, joka on tottunut leiritulen lämpimään, himmeään ja ihmisiä yhteen kokoavaan valoon”, hän kuvailee.

”Meissä on edelleen jäljellä paljon luolamiestä, joka on tottunut leiritulen lämpimään, himmeään ja ihmisiä yhteen kokoavaan valoon.”

Valotehojen kasvaessa olemme Wästbergin mukaan unohtaneet, että valon vastapainona tarvitsemme tiloissa myös varjoja ja hämärää. Ihminen ei voi Wästbergin mukaan hyvin tiloissa, joissa on huipputehokas, tasainen, korkealle sijoitettu valaistus, jota käyttäjä ei pysty itse mitenkään säätämään.

”Kirkkaasti valaistu tila voi saada olon epämukavaksi ja tuntemaan itsensä suojattomaksi ja paljastetuksi.”

w203 Ilumina -pöytävalaisin ikkunalaudalla
Wästbergin valaisimissa suunnitteluprojekti lähtee liikkeelle valosta, sen tunnelmasta ja psykologisista vaikutuksista. w203 Ilumina -pöytävalaisin on Ilse Crawfordin käsialaa.
Kuva Wästbergin showroomilta
Wästbergin valaisimissa on muotoiltu sekä itse valo että valaisin. Ikkunalaudalla ja tason päällä on Holocene No. 7 -kynttilänjalat, joita voi käyttää myös maljakkona.
David Chipperfield
Messinkinen Holocene No. 2 -öljylamppu on David Chipperfieldin suunnittelema.

WÄSTBERG PÄÄTTI omassa valaisinmallistossaan keskittyä valon tunnelmaan ja käyttäjien todellisiin tarpeisiin. Hän haluaa tarjota valaisimia, joissa sekä fyysiset että emotionaaliset ominaisuudet ovat tasapainossa.

”Kun lähdemme kehittämään uutta valaisinta, mietimme ensimmäiseksi, mihin ihminen juuri tätä valoa tarvitsee. Miten voisimme keksiä kokonaisvaltaisen ja olennaisen ratkaisun johonkin valaistusongelmaan? Ja vielä niin, että on otettu huomioon sekä mitattavat että mittaamattomat asiat”, hän pohtii. 

”Suunnitellessamme valaisinta etsimme parasta mahdollista lopputulosta, vaivoja säästelemättä.”

Tuotekehitystä Magnus Wästberg sanoo tekevänsä hyvin läheisessä yhteistyössä muotoilijoiden kanssa läpi koko suunnitteluprojektin. Tärkeänä työvälineenä, etenkin prosessin alkupuolella, on keskustelu.

”Keskitymme aluksi yksinomaan valoon. Emme mieti vielä siinä vaiheessa esineen muotoa, teknisiä ratkaisuja tai muita yksityiskohtia. Ne kysymykset ratkeavat yleensä luontevasti prosessin aikana. Tämän jälkeen suunnitelmat pitää vielä viedä parhaaseen lopputulokseen, vaivoja säästelemättä.”

Magnus Wästberg, potretti
Wästbergin mukaan valaistuksen tulee parantaa hyvinvointia tarjoamalla sopivat olosuhteet toisaalta sosiaaliselle kanssakäymiselle ja toisaalta omaan rauhaan vetäytymiselle, ajattelulle ja luovuudelle.

Valmiissa valaisinmalleissa löytyy sitten niitä hyviä ominaisuuksia, joita Magnus Wästbergin mukaan nykyvalaistuksesta on puuttunut. Wästbergin malliston valaisimia pystyy suuntaamaan, säätämään sekä himmentämään, ja kaikki tämä on paketoitu tyylikkääseen, minimalistiseen muotoon. Valo on ihmisen mittakaavan mukaista.

Wästbergin suosikkeja

w171 Alma -seinävalaisin
w103 Sempé s1 -riippuvalaisin
w203 Ilumina -pöytävalaisin
w153 Ile -pöytävalaisin
w241 Faro -valaisin
w223 Pawson -pöytävalaisin
w182 Pastille b2 -pöytävalaisin
w132 Nendo -pöytävalaisin

Katso myös:

Kaikki Wästbergin tuotteet >

Teksti: Anna-Kaisa Huusko Kuvat: Niclas Mäkelä

Edellinen juttu
Seuraava juttu




Tilaa Finnish Design Shopin uutiskirje, niin kuulet heti uusista Design Stories -jutuista!

Tilaa uutiskirje

Rakkaudesta hyvään muotoiluun

Design Stories on Finnish Design Shopin oma nettijulkaisu, joka esittelee skandinaavisia koteja, klassikoita ja ajankohtaisia uutuuksia. Tervetuloa viihtymään seurassamme!

Siirry Design Storiesin etusivulle

Osta pohjoismaista muotoilua

Design Storiesin tarjoaa Finnish Design Shop, maailman suurin pohjoismaisen muotoilun verkkokauppa.

Siirry ostoksille Finnish Design Shopiin

Osta ja myy vintageaarteita

Franckly.com on Finnish Design Shopin ylläpitämä ja kuratoima käytettyjen designtuotteiden osto- ja myyntipaikka.

Tutustu Francklyn valikoimaan