Cover Storyn Anssi Jokinen: ”Seinien sävy on sisustuksen tärkein elementti”

Maalibrändi Cover Story haluaa tuoda pintojen uudistamisen pois remonttikategoriasta ja osaksi sisustamista. Siksi maalien valinta, ostaminen ja niillä maalaaminen on tehty mahdollisimman helpoksi – Cover Story kannustaa sisustamaan väreillä.

Cover Story 029 Jack -maali
Cover Story on rynninyt maalimarkkinoille uudenlaisella konseptilla, jonka tarkoitus on tehdä maalien hankkimisesta ja itse maalaamisesta kuluttajalle mahdollisimman vaivatonta.

COVER STORYN MAALIT ovat jo lyhyessä ajassa keränneet taakseen vankan kannattajakunnan – brändihän on perustettu vasta vuonna 2020. Monelle kodin pintoja uudistaneelle avainasemassa ovat olleet Cover Storyn maalien muovittomuus ja turvallisuus, mutta se ei suinkaan ole ainoa seikka, jolla Cover Story pyrkii erottautumaan: Anssi Jokisen ja Tommi Saarnion perustama brändi haluaa tehdä sekä maalien hankkimisesta että itse maalausurakasta mahdollisimman vaivatonta. Design Storiesin haastattelussa Jokinen kertoo, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Cover Story Anssi Jokinen ja Tommi Saarnio
Anssi Jokinen (vas.) ja Tommi Saarnio perustivat Cover Storyn vuonna 2020.

Moi Anssi! Mitä kuuluu?
”Kiitos, oikein hyvää! Olemme nauttineet kesäauringosta ja pitkistä valoisista päivistä. Kesävalon kirkkaus hurmaa joka vuosi! Tiimimme kasvoi myös kesällä kahdella hengellä, ja Cover Storyn toinen syksy alkaa siis monessakin mielessä uuden äärellä.”

Mistä saitte idean Cover Storyn perustamiselle?
”Idea syntyi todellisesta ongelmasta – kehäteiden rautakauppaan suhaamisesta, sadoista sävyvaihtoehdoista, maalin ostamisen hankaluudesta. Maalit ja niiden ostokokemus eivät vastaa tämän päivän kuluttajan vaatimuksia. Ala on jäänyt ajastaan jälkeen. Ja mikä tärkeintä: suuret yhtiöt tekevät ensisijaisesti teollisuusmaaleja esimerkiksi autoteollisuudelle, eikä fokus ole kuluttajien kodeissa.

Perustimme Cover Storyn tarjotaksemme ihmisille vaihtoehdon – niille, joille maalaaminen ei ole remontointia, vaan sisustamista – sillä me uskomme siihen, että seinien sävy on sisustuksen tärkein elementti.”

Cover Story sävymalli
Perinteisten pikkupurkkien sijaan Cover Storyn maaleja voi testata siirreltävien sävytarrojen avulla. Samaa tarraa voi siten kokeilla eri kohdissa ja valaistusolosuhteissa.
Cover Story 026 Agatha -maali
Sisämaalit on pakattu pelkistettyihin metallipurkkeihin, jotka on helppo kierrättää maalausprojektin jälkeen. Kaikki Cover Storyn maalit ovat muovittomia, vesiliukoisia ja hajuttomia.

Miten päädyitte tarramaisiin sävymalleihin perinteisen pienten maalipurkkien sijaan?
”Ajatus maalisävyn valitsemisen vaatimasta vaivasta ja sotkusta ei innosta, saati inspiroi. Mietimme, voisiko tämän tehdä helpommin ja etenkin inspiroivammin – siinä missä uusia sisustustuotteita matoista huonekaluihin fiilistellään, maalit hankitaan usein vain remonttitarkoitukseen. Halusimme todella helpottaa maalisävyn valintaprosessia, auttaa ihmisiä sisustamaan väreillä. Aidolla maalilla tehdyt sävymallit vaativat tuotekehitystä, mutta lopputulos on paras mahdollinen.

”Aidolla maalilla tehdyt tarramaiset sävymallit vaativat tuotekehitystä, mutta lopputulos on paras mahdollinen.”

Halusimme siirreltävät sävymallit, sillä valo vaikuttaa merkittävästi siihen, miten havaitsemme värit. Sama vihreä voi näyttää olohuoneen nurkassa täyteläisen vihreän puolensa, kun taas ikkunan vieressä valo voi nostaa värin kellertävät pohjasävyt esiin. Haluamme, että ihmiset voivat tutustua värin ominaisuuksiin huoneen eri kohdissa ja valotilanteissa. Yksittäinen testimaali keskellä seinää ei anna sävystä paljoa irti. Maalihävikkiä ei myöskään pääse syntymään, eikä testimaalipurkit jää nurkkiin pyörimään.”

Cover Story
Valo-olosuhteilla on suuri vaikutus siihen, miltä väri näyttää tilassa. Siksi Cover Story -sävyjen kokeileminen on tehty mahdollisimman helpoksi.
Cover Story Anssi Jokinen
Anssi Jokisen mielestä maalaaminen ei ole remontointia, vaan sisustamista.
Cover Story
Cover Storyn maaleilla voi maalata niin seiniä kuin kattopintoja, eivätkä ne välttämättä vaadi pohjamaalia, ellei pintaa maalata ensimmäistä kertaa.

Vastuullisuus kuuluu vahvasti Cover Storyn arvoihin, ja kaikki sen sisustusmaalit ovatkin muovittomia. Mitä maalien muovittomuus käytännössä tarkoittaa?
”Useimmissa maaleissa muoviainesosia käytetään maalin sideaineessa, jonka tarkoitus on sitoa maalin ainesosat yhteen ja kiinnittää maali alustaansa. Me emme halunneet maaliimme muovia.

Muovin sijaan maaliemme sideaineena käytetään uusiutuvaa risiiniöljyä. Käytännössä muovittomuus tarkoittaa sitä, että maali ei muodosta maalattavalle pinnalle muovikalvoa, vaan antaa rakenteiden hengittää. Etenkin aiemmin maalaamattomia pintoja maalatessa hengittävyys on erittäin tärkeää. Emmehän halua asua muovipussin sisällä!

Maaleistamme ei myöskään vapaudu haitallisia VOC-päästöjä sisäilmaan, ja hajuttomuuden ansiosta muu perhe tai lemmikit eivät häiriinny maalausprojektista. Lisäksi kaikki voivat nukkua yönsä omissa sängyissään.

Muovittomuus on kuitenkin hengittävyyttä laajempi valinta. Me emme halua kuluttaa muovia tarpeettomasti. Maalimme toimii maalatessa muovimaalien tavoin, mutta lopulta maalista ei päädy muovia luontoon, eikä tuotantoprosessimme vaadi uuden muovin valmistamista.”

”Emme halua kuluttaa muovia tarpeettomasti. Cover Storyn maalien sideaineena käytetään muovin sijaan uusiutuvaa risiiniöljyä.”

Millä muilla tavoin vastuullisuus on otettu huomioon Cover Storyn toiminnassa?
”Koska emme ole sidottuina isojen toimijoiden vaatimuksiin ja varastokäytäntöihin, meillä on mahdollisuus vaikuttaa koko toimitusketjuumme. Halusimme ehdottomasti pitää tuotantomme Suomessa, ja siksi alihankintatehtaamme sijaitsee Etelä-Suomessa. Suoraviivainen toimitusketjumme vähentää logistiikan päästöjä ja lisäksi tuotamme maaleja vain sen määrän, minkä voimme myydä. Tehokas toiminta vähentää ylituotantoa ja maalihävikkiä.”

Cover Story
Perusvalikoimaan kuuluu 32 sävyä. Niiden kuratoinnista vastaa brändin Design Director Päivi Häikiö (kuvassa keskellä).
Cover Story
Cover Storyn maaleja voi ostaa helposti vaikkapa Finnish Design Shopista, mutta sävyjä voi käydä ihastelemassa myös Helsingissä Bulevardilla sijaitsevassa myymälässä.

Perusvalikoimaan kuuluu yhteensä 32 sävyä. Miten sävyt on valittu?
”Cover Storyn Basics Collectionin 32 sävyä ovat meidän Design Director Päivi Häikiön suunnittelemat. Lukuisat testivärimallit kulkivat Päivin mukana Suomen saaristosta pohjoisen tuntureille, koska hän halusi värien toimivan täydellisesti erilaisissa valo-olosuhteissa ja niiden pinnan olevan eri valotilanteissa toimiva, tasaisen täyteläinen matta.

Historialliset rakennukset, luonto ja ikoniset muotoiluklassikot ovat toimineet värikokoelman inspiraationa, samoin kuin kirjallisuus, johon värien kuvaukset ja nimet viittaavat. Myrskynsininen 016 TOVE -sävy vie meidät mukanaan Tove Janssonin tarinamaailmaan, Pablo Nerudan runot ovat puolestaan antaneet inspiraation pehmeän beigelle 009 PABLO -sävylle.”

Perussävyjen lisäksi mallistoon kuuluu Linda Bergrothin suunnittelema kokoelma. Miten päädyitte yhteistyöhön hänen kanssaan?
”Lindan tapa käyttää värejä on upea, ja lisäksi hänen laaja-alainen osaamisensa designin kentällä puhutteli meitä. Meille oli itsestään selvää kysyä häntä suunnittelemaan ensimmäinen kapselikokoelmamme. Lindan kuusi sävyä laajentaa ja täydentää kauniisti Basics Collectionin väripalettia.”

Onko myöhemmin luvassa muita kapselikokoelmia?
”Haluamme tarjota kuluttajille kuratoituja sävykokoelmia ja uudistaa käsitystämme seinien ja kattojen maalaamisesta. Kapselimallistoja on siis ehdottomasti tulossa lisää.”

Cover Story maalit
Cover Soryn sävyvalikoima painottuu pehmeisiin ja helposti lähestyttäviin sävyihin, mutta mukaan on valittu myös vahvoja värejä, kuten kuvassa vasemmalla pilkottava kirkkaanvihreä 029 Jack.

Onko jokin sävy noussut suosikiksi tiimissänne – löytyykö esimerkiksi omista kodeistanne jokin Cover Story -maalisävy?
”Tiimimme kodeissa on maalattu yhteensä 14 sävyllä! Ykköseksi taitaa nousta lämpimän beige 019 MAYA. Viime aikoina keltaiset ja täyteläiset sinisen sävyt ovat myös hurmanneet ja kukin vuorollaan ilmoittaa tarttuvansa uudelleen telaan. Esimerkiksi toisen perustajamme Tommin eteinen on muuttanut jo kolmesti väriään. Kotiemme tunnelmat tosiaan elävät vuodenaikojen ja fiilisten mukaan.”

Katso myös:

Kaikki Cover Storyn tuotteet >

Teksti: Emmi Ratilainen Kuvat: Cover Story

Edellinen juttu
Seuraava juttu