Tilaa luovuudelle – Laura Seppänen remontoi entisen kampaamon inspiroivaksi työtilaksi

Sekavat sähkövedot ja koliseva tunnelma vaihtuivat pehmeään sävymaailmaan, kun sisustussuunnittelija Laura Seppänen loi itselleen työ- ja näyttelytilan entiseen kampaamoon.

DCW éditions Mantis-seinävalaisin
Näyttelytilan suurella pöydällä on tilaa katsella mallipaloja. Kaapit on nostettu seinälle, jotta kokonaisuus näyttää kevyeltä. Seinällä on DCW éditionsin Mantis BS2 -valaisin.

SISUSTUSSUUNNITTELIJA LAURA SEPPÄNEN oli etsinyt pitkään sopivaa liiketilaa Helsingin Punavuoresta, kunnes sopiva viimein osui kohdalle. Tila oli ollut aiemmin kampaamo. Entisestä käyttötarkoituksesta muistuttivat vielä kampaamotuolien putket ja ruuvit lattiassa.

Keittiön paikalla oli putkia, patteri ja kotelointeja, joihin kalusteet piti sovittaa. Sähkövedot olivat ikivanhat, eikä uusia saanut lattialistojen alle piiloon, sillä listat oli valettu paikoilleen. Tilassa kaikui, ja kova klinkkerilattia kaipasi pehmentävää vastapainoa.

Tilanjako oli kuitenkin täydellinen: iso ikkuna kadulle, takana keittiö sekä säilytystilaa mallipaloille ja rekvisiitalle. Koska näyttelytilaan oli tulossa erilaisia sävy- ja materiaalimalleja, piti sisustuksen olla vähäeleinen tausta tälle kaikelle.

Laura Seppänen
Sisäänkäyntiä vastapäätä olevissa seinissä ja avohyllyissä on Decorativin kalkkikivilaasti. Veistos lattialla on Kristiina Haatajan, jonka Suomen-agentti Laura Seppänen on. Laura haluaa nostaa esiin erityisesti suomalaisia muotoilijoita ja perheyrityksiä. Nojatuolin on suunnitellut Aino Michelsen.
Laura Seppänen
Suuri ruukku on Muubsin valikoimista. Smegin jääkaappi oli Lauran pitkäaikainen haave. Tilaa jakavissa verhoissa on Tiscan akustoiva kangas.
Vitra DKR Wire Chair
Musta DKR Wire Chair on Vitran. Tuolin ovat suunnitelleet Charles ja Ray Eames vuonna 1951.

”Olen tyytyväinen tilan yleisfiilikseen. Vaikka elämässä tapahtuisi mitä tahansa, täällä vallitsee otollinen tunnelma suunnitteluun ja ideointiin.” 

Lundia Classic-avohylly
Lundian Classic-avohyllyyn on lisätty pöytätaso, jonka voi nostaa ylös. Inga Sempén Vapeur-pöytävalaisinta valmistaa ranskalaismerkki Moustache.

Remontissa sähkövedot naamioitiin kalustuksella ja verhoilla. Tunnelman ja toimivuuden kannalta iso merkitys on kattoon vedetyillä kolmivaihekiskoilla ja himmennettävillä spottivaloilla. Niiden avulla on helppo käydä valaistusasioita läpi asiakkaiden kanssa. Tunnelmaa tekevät lukuisat pöytä- ja seinävalaisimet.

Sävymaailman ja materiaalien pohjana on liiketilan alkuperäinen, kermanvaalea laattalattia. Vaikka Seppänen käyttää työssään värejä, ympärilleen hän kaipaa neutraalia vaaleutta: puun, mudan ja hiekan sävyjä sekä harmaan kirjoa.

Seiniin hän valitsi Tikkurilan vaaleanruskean Ajopuu-sävyn. Sen mukaan valittiin myös tilaa jakavat verhot, jotka ovat järeää, akustoivaa kangasta. Sävy toistuu vielä travertiinikivestä tehdyssä kalkkikivilaastissa, joka kruunaa sisäänkäynnin seinät.

Hay Paper Porcelain
Keittiötä koristavat messinkiset yksityiskohdat. Kauniisti patinoituva hana on Tapwellin. Field-leikkuulauta ja Paper Porcelain -sarjan astiat ovat Hayn.
Laura Seppänen
Viherkasvit viihtyvät isojen ikkunoiden äärellä. Em-rottinkituoli on Aino Michelsenin.

Sävymaailman ja materiaalien pohjana on liiketilan alkuperäinen, kermanvaalea laattalattia.

Laura Seppänen
Tikkurilan Ajopuu-maalisävyn parina on Lauran eniten käyttämä valkoisen sävy Paperi. Luottovalkoinen pysyy neutraalina eri valaistusolosuhteissa eikä heijasta tai peilaa tilan muita sävyjä.
Laura Seppänen
Laura Seppänen on ilokseen huomannut, kuinka ohikulkijat jäävät katselemaan ja kyselemään Helsingin Merimiehenkadulla sijaitsevan työtilan ikkunasyvennyksessä olevista yksityiskohdista ja materiaaleista.

Keskelle tilaa teetetyn suuren pöytälevyn lisäksi keittiön oviaukossa on Lundian hylly pöytätasoineen. Sen ääressä tehdyt työt voi surutta jättää levälleen ylös nousevan pöytätason taakse.

Seppänen päällysti kalkkikivilaastilla ulko-ovea vastapäätä olevat hyllylevyt, jotka naamioituvat nyt kuin osaksi seinän rakennetta. Laasti peittää myös ikkunasyvennystä, joka syntyi kun ikkunan ääressä oleva patteri koteloitiin.

Ikkunasyvennys on suunnittelijan lempipaikka ja erinomainen näyteikkuna. Sen vaihtuvia sommitelmia ohikulkijat jäävät katselemaan.

Katso myös:

DCW éditionsin Mantis BS2 -seinävalaisin >
Vitran DKR Wire Chair >
Hayn Paper Porcelain -astiat >

Teksti: Taina Ahtela Kuvat: Pauliina Salonen Potretti Riikka Kantinkoski

Juttu on julkaistu alun perin Avotakassa 3/2019.

Edellinen juttu
Seuraava juttu